Loskamp Logistics is voortgevloeid uit een overname van een transportbedrijf. Freddy Borghuis (manager) werd in 2017 gevraagd om een deel van de transportactiviteiten te coördineren. Zo gezegd, zo gedaan. Anno 2019 doet Loskamp Logistics veel charterwerk voor grote transportbedrijven.
Loskamp Logistics heeft zeer veel ervaring in verschillende disciplines in de logistieke keten. Ze zijn onder andere gespecialiseerd in het transporteren van Coils. Het transport van deze grote staalrollen vraagt om speciaal uitgeruste opleggers, vakkennis en gekwalificeerd personeel. Naast Coils vervoert Loskamp ook winkelinrichtingen, bouwmateriaal, bloemen, vlees en nog veel meer. Ze zijn actief in heel Europa.
Vertraagde documentstromen
Door de internationale rol die Loskamp inneemt, zijn de chauffeurs van Loskamp meestal de gehele week van huis. Dit betekent dat de administratie pas aan het eind van de week alle benodigde documenten ontvangt. Documentstromen worden dus vertraagd. Dit probleem vroeg nadrukkelijk om een oplossing. Freddy zegt hier het volgende over:
“Wij ontvingen altijd aan het eind van de week de vrachtbrieven en dagstaten. Vervolgens moesten wij alle documenten inscannen en opslaan, alvorens wij deze documenten naar de klant konden versturen. Daarnaast zijn er ook chauffeurs die soms details vergeten. Dit zorgt voor extra vertraging. Het duurde soms wel twee weken, voordat we over alle benodigde documenten beschikten. Dit heeft natuurlijk ook gevolgen voor de betaaltermijn, want de vrachtbrief is een vereiste voor de klant. Daarnaast rij ik zelf ook op de vrachtwagen. Het is dus ook fijn om thuis zo min mogelijk administratief werk te verrichten. Dat was helaas niet het geval.”
Direct de klant voorzien van CMR’s
In 2018 ontstond bij Loskamp de behoefte om de klant zo snel mogelijk te voorzien van alle benodigde documenten. Loskamp besloot om zich te onderscheiden van andere charters door de klant direct te voorzien van de CMR na het lossen van de transportopdracht. Na het vergelijken van verschillende softwareoplossingen, kwam Loskamp bij Scangaroo terecht.
“Wij hebben een redelijk geautomatiseerd bedrijf. Wij beschikken over een professionele TomTom en de scan app van Tconsult kan op ons navigatiesysteem geïnstalleerd worden. Daarnaast hebben wij voor de documentscanner van Fujitsu gekozen. Deze scanner heeft een accu en maakt draadloos verbinding met onze TomTom. De draadloze verbinding stellen wij het meest op prijs. Sinds wij de app Scangaroo gebruiken, kunnen wij onze klanten direct voorzien van de transportdocumenten. Het maakt niet uit waar onze chauffeurs zijn, de klant ontvangt direct een scan.”
Snelle integratie en direct van toegevoegde waarde
In slechts twee dagen tijd had Loskamp de overstap gemaakt naar Scangaroo. Op vrijdag werden de scanners en Scangaroo licenties geleverd door Tconsult. Op maandag reden de chauffeurs met de scanner in de auto weg van de zaak. Freddy omschrijft de voordelen als volgt:
“Omdat wij geen foto’s maar scans versturen, krijgen wij regelmatig complimenten van de klant over de kwaliteit van de scans. Daarnaast ontvangen wij ook een kopie van de scan. In de app kun je eenvoudig het rit– en ordernummer toevoegen. Thuis kan je eenvoudig alles op rit- en ordernummer terugvinden in de mailbox. Scangaroo ontzorgt ons dusdanig dat wij in het weekend veel tijd besparen met het verwerken van de uitgevoerde transportopdrachten.”